Saturday, December 13, 2008

proton m.p.v. [ spyshot ]

Assalamualaikum w.b.t dan salam sejahtera kepada
sidang pembaca.Kali ini saya ingin berkongsi ten
tang produk baru yang akan dipasarkan oleh Proton.

Dengan adanya produk baru ini , maka bertambahlah
satu lagi kelas dalam produk Proton itu sendiri.
Jika kita imbas kembali pengeluaran Proton hanya
melibatkan kelas sedan ( persona ), coupe ( putra ) ,
compact ( saga iswara ) , sub-compact ( saga baru )
, hatch back ( gen-2 ) , convertable ( cabrioule ) ,
mini van ( juara ) , mewah ( perdana V6 ) , eksklus
if ( perdana V6 eksklusif dan waja chancellor ) dan
limousine ( perdana V6 limousine kalis peluru ) .

Tetapi pada mac 2009 , proton akan memasar
kan satu produk dan satu kelas baru dalam pasaran
nya . Dengan ini saya memperkenalkan kepada pembaca
sekalian proton MPV . Nama model ini belum diumum
secara rasmi lagi . MPV mewakili Multi-Purpose Vehi
cle yang membawa maksud Kenderaan Pelbagai Tujuan .

Chasis ( iaitu rangka asas kereta yang hanya melibat
kan sistem kawalan arah pandu , lantai badan kereta ,
ruang enjin dan sistem suspensi ) untuk kelas MPV
ini mempunyai saiz yang lebih besar berbanding den
gan saiz kereta yang anda biasa lihat di jalan raya .
Model ini boleh memuatkan 8 orang penumpang dalam
satu masa perjalanan yang dekat mahupun jauh .
Gambar di bawah akan memberikan anda gambaran yang
jelas tentang chasis .



[ Sekilas pandang ]

MPV biasanya mempunyai ukuran sepanjang antara
1600 dan 1800 mm ( atau antara 65 dan 70 inci ) dima
na sebanyak 200 mm ( 8 inchi ) lebih panjang berban
ding model sedan , hatchback atau wagon . Enjin dile
tak dibahagian ruangan hadapan .

[ Kerusi ]

Terdapat beberapa andaian yang cuba saya sampaikan
dan ini juka merupakan pengalama saya sendiri . Kebi
asaannya dalam sebuah MPV , ianya terdiri dalam 3 ba
ris kerusi dan setiap baris mungkin terdiri daripada
: 2-3-2 ,2-2-3 atau 2-3-3 ( dari bahagian hadapan ke
belakang )


~lakaran papan muka proton MPV~

[ Enjin ]

Dijangkakan cubic-cylinder (cc) enjin ini tidak melebi
hi 2000 cc keatas . Ini merupakan strategi pasaran Pro
ton selari dengan permintaan pelanggan di Malaysia yang
inginkan kenderaan ber"cc" rendah . Kerana apabila cc
sesuatu enjin semakin rendah maka kuranglah kadar peng
gunaan bahan bakar bagi sesuatu kenderaan tersebut .

[ Gambar ]



~gambar diatas menunjukkan lakaran rasmi yang didedahkan
di Proton UK~

~gambar dibawah pula menunjukkan badan MPV yang dibina dari
pada tanah liat~





~gambar dibawah adalah model proton MPV yang sedang di
uji diatas jalan raya sebenar~







Akhir kata , kita patut menyokong dan berbangga
produk tempatan yang dihasilkan oleh anak watan
kita sendiri . Sebarang kekurangan dan kesalah
an fakta harap dimaafkan . Sekian . Wassalam .