Wednesday, October 22, 2008
m.e.m. proton super2000
[ penubuhan ]
MEM pada awalnya diasaskan pada 1982 berdasarkan kepada pemilik asal,
Chris Mellors , untuk bersaing dalam Kejohanan Rally British dan
berjaya menempa kejayaan dalam beberapa lebih 10 siri kejohanan
seluruh dunia sejak ditubuhkan pada 1983 . Antara yang menjadi tarikan
MEM memenangi dalam Kejohanan British dua kali , Kejohanan FIA
Pro-Rally pada 2003 , Kejohanan US Asia - Pasifik dan juga kejohanan
proton . Sejak terjalinnya hubungan rakan kongsi antara MEM dan proton
di Malaysia , MEM telah mampu menukar versi model Proton's Satria Neo
yang digunakan di jalan biasa kepada kereta versi spesikasi penuh Super
2000 sepertimana yang anda lihat pada hari ini .
[ kereta ]
direka bentuk oleh oleh Mellors Elliott Motorsport , ( MEM ) , kereta rally
Proton Satria Neo Super 2000 telah berjaya meningkatkan prestasi dalam
beberapa siri rally FIA Super 2000 .
konsep yang dibangunkan dengan menggunakan kombinasi inovasi dalam kejuruteraan reka
cipta , terdiri daripada barisan technician yang berbengalaman selama 25 tahun .
juga Chris Mellor , iaitu sebagai pemandu kumpulan ini merupakan penyumbang besar
kemenangan dalam kejohanan ini .
[ rangka asas kereta ( chasis ) ]
-boleh diubah suai kepada pemanduan steering belah kiri atau belah kanan
-bumper depan direka cipta untuk prestasi aerodinamik dan penyejukan yang
semaksimum yang mungkin .
-kawasan depan yang kecil
-winds atau sayap yang telah diubah suai untuk prestasi yang maksimum .
-spoiler belakang lightweigh untuk drag yang minimum
-MEM lightweight FIA-approved integrated Chromo-steel rollcage
-Strategic body strengthening increasing torsional stiffness
[ enjin ]
-enjin 4 silinder MEM-Proton 2000cc S2000
-forged pistons ( forging ; merupakan istilah bagi proses pembuatan ,dimana
pembentukan besi dengan menggunakan localized compressive forces ) .
-besi connecting-rod berat ringan
-278bhp @ 7600 rpm
-enjin GEMS X25 ECU dan sistem power management dengan integrated data-logging
dan dashboard paparan berwarna .
[ transmisi ]
-sistem transmisi Xtrac "532" 4WD Super 2000
-sequential gearbox 6 kelajuan dengan enjin cut on up-shift
-Limited Slip Differentials:
-Front, plated mechanical, externally adjustable
-Centre, spool
-Rear, plated mechanical, externally adjustable
#hydraulic handbrake dengan sistem auto-release untuk pembezaan belakang
#dilengkapi sepenuhnya bespoke WRC-style lightweight driveshafts
[ suspensi ]
-Tubular fabricated depan & belakang crossmembers
-depan : Lower wishbone dan MacPherson strut
-belakang : Lower wishbone dan MacPherson strut
-dilengkapi penuh dengan MEM-Dynamics dampers
-Anti-rollbars front and rear, terdapat saiz pilihan
-One-piece alloy hubs, interchangeable depan ke belakang
[ brek ]
depan : Alcon 4-piston forged calipers, 350mm vented discs, (Tarmac)
depan : Alcon 4-piston forged calipers, 300mm vented discs, (Gravel)
belakang : Alcon 4-piston forged calipers, 300mm vented discs, (Common)
MEM pedal box assy, boleh diubah suai untuk posisi pemandu
[ steering ]
-hydraulic power-assisted rack and pinion
-adjustable steering column reach and height
-quick-release steering wheel
[ electrical ]
-GEMS Multiplex wiring and power management system incl. auto-power reset
-central multi-function key pad control and integrated data-logging.
-informasi dengan paparan colour TV screen dashboard
[ sistem bahan bakar ]
-72 litre AFS FT3 safety fuel cell with quick-change fuel control cassette
-FIA Staubli dry-break fill and vent connections
[ tayar ]
-18”x8” alloy for Tarmac
-15”x6.5” alloy for Gravel
[ ukuran ]
panjang 3905mm
lebar 1800mm
ketinggian 1300mm
jarak tayar 2440mm
trek depan 1543mm
trek belakang 1543mm
berat 1150kg, (Tarmac), 1200kg, (Gravel)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment