Tuesday, February 2, 2010

Computational Fluid Dynamics (CFD)

Pada hari ini bertarikh 2010 Feb 1 bermula kehidupan di Makmal Computational Fluid Dynamics kat University Of Ulsan ni . Masuk lab dalam kol 10 pg , balek ikt suke . Aku jadi prensentor projek budak master kat U ni jer .
Jadi nak tak nak aku kena belajar software yang dia guna dalam tesis die . Software yang dipakai 'Fluent' yang dihasilkan oleh ANYSIS , Inc . Nak kena present lambat lagi dalam bulan akhir bulan 11 kalo tak silap .
Dalam proses menimbulkan minat dalam kajian Computational Fluid Dynamics ni aku pun amik ah inisitif masuk website syarikat ANYSIS , Inc . Kat situ ade ah diorg cakap pasal kemampuan produk diorg dlm menyelesaikan critical probs berkaitan dgn bendalir dlm enginerring design . Pastu , diorg tunjuk ah bidang2 yang diaplikasi . Byk sbnrnyer tp yg paling menarik minat aku adalah aplikasi dlm automotif . Yang laen bersepah tp dgn aku yg jenis tak tau basic dlm bidang laen maka aku pn malas nk baca .
Ok, sblm gi jauh . Aku nk cerita skit pasal 'Computational Fluid Dynamics' nama pendek CFD je . Ianya salah satu bidang dlm Mekanik Bendalir dlm bahasa senang mekanik cecair + udara yang menggunakan cara pernomboran ( numerical methods ) dan algorithms (ala2 songsang nombor indeks iaitu algoritma ) utk menyelesaikan prob2 yg timbul dalam engineering design .
Dalam kerja simulasi bendalir ni ( makna dalam bentuk model bkn yg btol2 ) + dgn syarat2 yg dikasi dlm design kena la pakai kom utk wt kerja jutaan kira2 kalo pakai kalkulator ? cicit korng baru akn dpt jwpnnyer . qiqiqi .
Lagi power kom tu , lagi hardcore kire2 kom mampu kira . Dalam lab aku ade satu power supply khas , kom plak ? Yang paling cikai ram 2g ( OS XP Pro ) tu pn wt utk print dgn scan je . Yang kurang cikai skit ram 4g ( OS windows 7, ori tu ) . Yang paling mambang pakai ram 16g ( OS CentOS ),ni prob besar . Aku tarak reti nk pakai os kom tu . Basic command tarak belajar , setakat Ubuntu tu aku tauk ah . Sume kom jenama DELL yg didtgkn dlm satu set . Nk tau kenapa ? Prof aku masih lagi mempunyai spirit America disitu .Maklumla org grad americe PhD satu , Post PhD dua , lepak je dia hentam sume masa kt US dlu .
Senang citer kom yg ade OS CentOS tu pakai software - ADINDA utk kire2.
Kom yg ade OS Windows 7 tu pakai software - FLUENT utk kire2.
Kom yg ade OS Windows XP Pro tu pakai utk print je.
Sbnrnyer cara2 nk wt kire ade dlm 5 cara , dgn adenyer software ni , adalah satu shortcut besar ! Cuma masuk data2 dan syarat2 designing . Tggu ( 10 minit akn diamik utk simple prob mcm batang paip yg bercampur 2 saliran air dlm 2 halaju berbeza dan 2 suhu air berbeza dgn ketumpatan yang sama ) . Ade jugak smpi 60 jam , lepak je kom wt kerja kira2 ( utk prob pam gear dimana gear tu dibuat dr besi ). Pendak kata , kom adalah alat radas yg paling penting dlm makmal ni .
Antara cara kire2 :
- Discretization methods

Finite volume method (FVM)


Finite element method (FEM)


Finite difference



- Turbulence models

- Vorticity Confinement method

- Two phase flow

- Solution algorithms


A computer simulation of high velocity air flow around the Space Shuttle during re-entry.

A simulation of the Hyper-X scramjet vehicle in operation at Mach-7

Wokeh , ni je utk ari ni . Jumpa lagi dilaen ari . See U !

No comments: